Jak připravit video pro zvukový mix a mastering?

Nahrávadlo.cz jako jedna z mála online služeb nabízejících VoiceOver v různých jazycích poskytuje zdarma* zvukový mix a mastering. To je dobrá zpráva pro všechny kdo se zabývají spíše videem než zvukem.

*zdarma pokud dodáváme VoiceOver

Jak to běžně funguje?

Samotný VoiceOver vám studia dodají v různých podobách – buď syrový náběr jen se základní editací – vystřižená slova, nebo velké nádechy. Tomu říkáme zpravidla dry – suchá verze. Je určena k dalšímu zpracování, finálnímu mixu a masteringu v další fázi procesu výroby videa. Nebo potom druhá varianta je už „smíchaný“ voiceover, čili wet – mokrá verze – kdy komprese a ekvalizér už jsou předpřipraveny – to znamená, že už to nezní blbě a klient snáze schválí takto vylepšený polotovar… a takto vždy dostanete VoiceOver od Nahravadlo.cz.

A teď pozor – už samo slovo „smíchaný“ je zavádějící, protože se nabízí otázka „smíchaný s čím?“. No a v tom je právě zakopán pes. Je smíchaný s ničím. Je možná smíchán tak akorát sám k sobě – to znamená, že obstojí když se na zvukovém zařízení spustí pouze sám. Ale pokud video editor použije do videa, kde se VoiceOver nachází, zvukové efekty nebo hudbu, tak se objeví základní problémy:

Srozumitelnost hlasu

Hlas se ztrácí v hudbě a efektech a i když tyto zvuky ztlumíš, buď to moc nepomůže, nebo je hudba a celý sound desing zase moc potichu. Automatický nebo manuální „ducking“ efekt to nevyřeší. Problém totiž není pouze v hlasitosti, ale v součtu frekvencí s ostatními zvuky a v celkové kompresi nahrávky. To je velmi důležitý faktor.

Jde mi to do „červených“

Všechno zesiluješ, ale pořád to není dost. Zvuk už prská a jde to do červených. Ano, kdo trošku koumá, má tam automatický limiter, který to do červených nepustí, ale ten má kvality asi jako automatický řidič vozu Tesla – zabrzdí až když se objeví problém a ještě k tomu ani tím si nemůžeme být jisti. I když zrovna u té Tesly možná ano.

Profesionální reklamy jsou tak nahlas a tak čisté, konkrétní!

Čím to je? Někdo se postaral o mix a mastering zvukové stopy. Jsou určitá specifika, která mají jasně dané normy – mastering pro TV, mastering pro kino, mastering podcastu pro streamovací služby, nebo mastering reklamy pro sociální media a tak dále. Mastering se dokonce liší v rámci stejných služeb, např. podcast pro Spotify VS Apple Music. Není se čeho bát, nám stačínapsat „Hej jde to na Primu a na web.“ a my už dodáme vše potřebné.

Řešení – postup

  1. Avizuj nám, že budeš chtít mastering – třeba ve fázi kdy už nasazuješ VoiceOver. „Hej, budu chtít mastering zítra nebo pozítří.“
  2. Jakmile máš video schválené klientem, vyexportuj každou zvukovou stopu zvlášť – zpravidla se jedná o 3 stopy: VOICEOVER, MUSIC, FX. Zkrátka pokud v jednom místě „hraje“ více rozdílných zvuků, chceme je mít zvlášť.
  3. Pošli to na nahravadlo.cz@gmail.com včetně alespoň náhledového videa – ať víme co je sound designem myšleno.
  4. Obratem dostaneš finální mastering – stereo wav 48kHz/24bit, který jen nasadíš na video a vyrendruješ klientovi. Pokud chceš, můžeme to rovnou vyrendrovat my do plně kvalitního finálního videa (zpravidla mov bez ztraty kvality videa, nebo po domluvě cokoli – umíme Final Cut, Adobe Premiere, DaVinci Resolve).
  5. Be happy!

Pokud bude potřeba změna, jedna oprava masteringu je v ceně.

Prostor pro kreativitu

Někdy se během masteringu objeví nápady jak zvuk vyšperkovat, obohatit a posunout tak na další level. Dodáme takovou – obohacenou verzi zdarma a ty ji můžeš nabídnout klientovi jako bonus, taky zdarma. Ukázka před / po masteringu je zde:

VIDEO

Sound design

Pokud celkově hledáš zvuky, hudbu do videa, děláme celý sound design a zabýváme se firemní identitou – tvoříme zvuková loga a jingly. Klidně se ozvi.

LOGA firem